2016. szeptember 19., hétfő

Éjszakai kelesztés

Már elég régen piszkálja a fantáziámat, hogyan lehetne esti gyúrással, éjszakai hidegben kelesztéssel, reggel finom meleg kenyeret az asztalra tenni. Végre megtaláltam hozzá a jó receptet, a kenyérkészítés menetét és most már, többszöri alkalommal is tökéletes kenyeret teszek reggel az asztalra.
A legutóbbi kenyérkéről készült a kép. :)



A kenyér készítését reggel kezdem. Bekeverem a gyors kovászt, amit estig a konyhapulton, letakarva hagyok keldegélni:

25 dkg liszt
1 dkg élesztő
2 dl víz
Egy nokedlitészta sűrűségű elegyet kapunk, nem kell megijedni az állagától. :)


Este (én kb. 7 óra körül szoktam) bedagasztom a kenyeret:

40 dkg kenyérliszt - ezt kedvedre keverheted mindenféle neked tetsző lisztekből
a kovász
4 teáskanál só
2 púpos evőkanál burgonyapehely
csipet aszkorbinsav
2 dl langyos víz - előfordulhat, hogy a felhasznált lisztek kevesebb vagy több vizet vesznek fel

Ha nem éjszakai kelesztéssel csinálom, akkor teszek még bele 0,5 dkg élesztőt.


Az összetevőket alaposan összegyúrom, dagasztom. Kelesztőtálban 15-20 percig kelni hagyom, ekkor még kint a konyhapulton. Ezután alaposan összegyúrom, kinyomkodom belőle a levegőt. A kelesztőtállal együtt a hűtőbe teszem és megvárom, amíg duplájára kel. Ha nincs teteje a táladnak folpackkal vagy neylonnal takard le, nehogy kiszáradjon a teteje.
Ha már szép kövér a tésztám, akkor kiveszem a hűtőből, újra alaposan összegyúrom és megformázom a végleges formájára. Ekkor már abba a jénaiba teszem vissza, amiben majd reggel sütni fogom.Szilikonos sütőpapírral kibélelem, hogy ne ragadjon bele. Jénaival (tetejét is ráteszem) együtt beteszem a hűtőbe, jó éjszakát kívánok neki és lefekszem aludni. :D
Reggel (eddig általában 6-7 óra körül) kiveszem a hűtőből, a tetejét kedvemre megvágom, díszítem, magot szórok rá, stb. Megpermetezem vízzel a kenyeret és a jénai tetejének belsejét is és egyből mehet a sütőbe, amit akkor gyújtottam be. Nekem csak sima, ezer éves gázsütőm van.
Amíg melegszik a sütő, a kenyér is vele melegszik odabent, még egyet kel, hogy még szebb legyen. :) Így egy kicsivel több, mint egy óráig sül, persze ez változhat a sütőtől függően. Azt utolsó 10 percre le szoktam venni a jénai tetejét, hogy még ropogósabb legyen a kenyér héja.




Amikor kisült, rácsra teszem, hallgatom, ahogy pattog, repedezik a kenyér és várom, hogy kihűljön minél előbb. :)



11 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Ki kell próbálni, nagyon jónak tűnik

    VálaszTörlés
  3. Mennyi idő kell a hűtőben kelesztéshez a formázás előtt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pontos időt nem tudok mondani, attól függ milyen fürgék az élesztőgombák, de szerintem egy-másfél óra. :) De addig hagyd benn, amíg a kb. a duplájára dagad a tészta.

      Törlés
  4. Üdv jénai nélkül is meg lehet sütni? Vagy az azért kell hogy megadja a formát?

    VálaszTörlés
  5. Üdv jénai nélkül is meg lehet sütni? Vagy az azért kell hogy megadja a formát?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Gasztromanus! Természetesen jénao nélkül is meg lehet sütni. Én úgy vélem , azért jó egy zárt edényben sütni, mert az úgy működik, int egy kis kemence a sütőn belül, és a gőz is benne marad. Jénai helyett lehet cserépedényt vagy vasból készült edényt is használni, szerintem a lényeg, hogy legyen teteje. :)

      Törlés
  6. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  7. Erdeklodnek hogy hany fokon sutod a kenyeret?

    VálaszTörlés
  8. Nekem egy régi gáztűzhelyem van, abban a legnagyobb lángon sütöm, gondolom az max. 210 fok lehet.

    VálaszTörlés